Bij de FAQ hebben we een aantal vragen en algemene informatie die elders op de website niet aan bod is gekomen nog onder elkaar gezet. Heb je verder nog vragen waarop je het antwoord niet kan vinden? Als het een regeltechnische vraag is staat het antwoord vermoedelijk in het regelsysteem, maar als je het ook daar niet kan vinden kan je altijd contact met ons opnemen. Stuur ons een berichtje op Facebook of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor vragen die te maken hebben met regels, setting, het spel en personages, of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor organisatorische vragen.

 

Drugs en alcohol

Drugs zijn op Irrealis verboden. Dit omdat we als organisatie waarde hechten aan de veiligheid en de gezondheid van onze deelnemers. Wel mag je zelf meegenomen alcohol nuttigen, maar natuurlijk met zin en verstand. Deelname aan gevechten na het nuttigen van alcohol is verboden.

 

Minderjarigen

Irrealis is een 16+ evenement. Dit betekent dat de onderwerpen die in het spel naar voren kunnen komen, alsmede het taalgebruik en gebruikte props, ongeschikt kunnen zijn voor spelers onder de 16. Voor jongeren tussen de 16 en de 18, hebben we de volgende drie zaken nodig:

1. Toestemming van je ouders of voogd.
2. Toestemming van het Bestuur van Irrealis (een schriftelijk akkoord via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
3. Een voogd (van 18 jaar of ouder) op het evenement zelf. Dit kan een van je ouders zijn, een oudere broer of zus, of iemand in je vriendenkring. Houdt er als voogd rekening mee dat je ten alle tijden verantwoordelijk bent voor de veiligheid en het gedrag van de minderjarige.

Neem tijdig contact op hierover. We kunnen helaas op het event zelf deze zaken niet meer regelen, en zullen dus helaas toegang tot het event moeten weigeren.

 

Kan ik een mens, elf, dwerg of orc spelen op Irrealis?

In het kort: Nee. Bij Irrealis kan je als nieuwe speler geen mensen, elfen of dwergen spelen. Bij de voorgangers van Irrealis – Aragnes en Kiraldaë – was dit wel mogelijk, maar Irrealis speelt zich af op een andere wereld binnen hetzelfde universum. Op deze wereld leven compleet andere rassen. Een klein aantal personages is via een portaal van die oude wereld naar deze wereld gevlucht, maar deze personages zijn de laatste overlevenden van een vermoedelijk verdoemde wereld.

De meeste archetypes (avonturier, nobelman, jager, barbaar, etc) zijn speelbaar op Irrealis, maar als je eigenlijk heel graag een boself wil spelen moet je personage misschien vertaald worden naar een van de bestaande culturen. Als je hier vragen over hebt, of hulp of tips nodig hebt kan je ons altijd een berichtje sturen op Facebook, of een email sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Welke rassen kan ik wel spelen?

Bij Irrealis zijn er vier speelbare rassen:

– Vesanen
– Kobolden
– Calagh-Eir, en
– Jati.

Zie voor meer informatie over de rassen ‘Spelwereld’, of neus even rond bij de verschillende pagina's op de website.

Nog vragen? Stuur ons een berichtje op Facebook, of stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Heroïsch vechten en spelen

Heroïsch vechten en spelen betekent dat je uitspeelt wat je doet, alsof je het met echte voorwerpen/wapens doet. Dat houdt in: een zwaard is zwaar, houd daar rekening mee. Hier onder een aantal punten om mooi spel te bevorderen:

  • Zwaarden, pantser, en schilden zijn zwaar. De LARP-varianten zijn vele malen lichter, maar ga ermee om alsof het echte voorwerpen zijn.
  • Speel je verwondingen uit. Een zwaardslag op je arm doet pijn, ook als die arm met pantser bedekt is. Reageer op de slagen en schade die je ontvangt. Het hoeft geen groot theatraal spektakel te worden, maar laat de ander weten dat hij je geraakt heeft en dat je erop ingaat.
  • Ambachten kosten tijd. Het kost tijd om een dier te villen. Het kost tijd om een drankje te brouwen. Het kost tijd om een pantser te repareren. Speel het uit. Dat brengt sfeer in het spel, en geeft mensen iets te doen, anders dan alleen domweg de puzzeltjes van de spelleiding op te lossen en te wachten op het volgende gevecht.
  • Uiteindelijk zijn we er met z’n allen om elkaar een leuk weekend te bezorgen. Dat kunnen de spelers ook prima onderling, zonder geforceerde inmenging van de spelleiding. Speel met de andere spelers en geef hen ook iets te doen. Je zult zien dat je eigen spel een behoorlijke boost krijgt, als je andere deelnemers op je schouders zet.
  • Je kunt je karakter leven geven, door na te denken over hun verleden, hun achtergrond, eventuele eerder meegemaakte avonturen, karaktertrekken, angsten, normen en waarden. Dit kan je helpen om in het spel na te denken over hoe je personage zou reageren in de gegeven situatie. Bovendien kun je, wanneer je dit wilt, persoonlijk spel krijgen vanuit het verhaal, wanneer je je achtergrond naar de spelleiding mailt. Je achtergrond is welkom op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

IC, OC, SL, HP? Wat betekenen al die termen?

IC / OC: ‘In Character’ en ‘Out of Character’. IC is alles wat je doet als je personage, dus binnen je rol. OC zijn alle buitenspelse zaken. Zo is ‘IC kleding’ je kostuum en ‘OC kleding’ je dagelijkse kloffie. Je kunt ook ‘IC zijn’ of ‘OC zijn’: al dan niet in je rol zitten.
SL: Spelleider. Deze personen zijn verantwoordelijk voor het evenement, zowel IC als OC. Zij schrijven het verhaal, en zorgen dat het spel een bepaalde kant op gaat. Ook beantwoorden zij deelnemersvragen en beoordelen (reffen) ze spelersacties. Zij zijn de verhalenvertellers en de “scheidsrechters”.
PC: Player Character. Karakter dat door een speler wordt gespeeld. De PC heeft binnen het kader van de regels volledige controle over zijn acties. Bij ons wordt dit ook vaak “speler” genoemd.
NPC: Non-Player Character. Een karakter dat regelmatig wordt aangestuurd door de SL. Deze rollen beïnvloeden het verloop van het verhaal. De rollen van een NPC kunnen sterk variëren: van lange roleplayrollen tot korte vechtrollen.
HP: Hit Points of levenspunten. Irrealis gebruikt een uitgebreid schadesysteem per lichaamslocatie. Als deze eraf geslagen zijn, is het character bewusteloos, en stervende.
AP: Armor Points. Elk harnas heeft een bepaalde hoeveelheid AP. Wanneer je geslagen wordt, raakt je harnas beschadigt, en neemt het aantal AP op dat deel van het harnas af. Als de AP van een harnas op 0 staat, biedt het harnas geen bescherming meer.
XP: Experience Points. De hoeveelheid punten die een speler krijgt om vaardigheden mee te kopen.
Reffen: Het beoordelen van het resultaat van een actie door een SL, of het beantwoorden van een vraag. Deze refs kunnen van de spelregels afwijken, of ze aanvullen wanneer de regels op een bepaald gebied geen uitkomst bieden. Een ref staat altijd boven de geschreven regels.
Physrep: Physical Representation, oftewel datgene waarmee je een ic-voorwerp of effect tastbaar maakt, zoals een wapen. Voor sommige dingen is het verplicht een physrep te hebben, maar ook al is dit niet verplicht, is het altijd mooier om er wel een te hebben.

 

Hoe werken incantatietijden en cooldowns voor spreuken?

Wanneer je een spreuk cast, moet je een specifieke tijd wachten totdat je diezelfde spreuk weer opnieuw kan doen. Er bestaan manieren om deze cooldowns te verkorten. Zo kunnen magiërs hun mana gebruiken om een cooldown van een spreuk weg te halen. Het weghalen van een cooldown van een spreuk kost 1 mana per het level van de spreuk.

De cooldown van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Een level 1 spreuk heeft een cooldown van 10 minuten
  • Een level 2 spreuk heeft een cooldown van 30 minuten
  • Een level 3 spreuk heeft een cooldown van 2 uur

Het kost tijd om een spreuk te casten. Deze casting time moet je uitspelen. Je mag zelf kiezen hoe je dit wilt doen, zolang het maar duidelijk is dat je aan het casten bent. Of je nou chant, een incantatie opleest, bewegingen maakt of mediteert maakt niet uit, zolang je maar consistent bent in het uitspelen van je casting time.

De casting time van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Voor een level 1 spreuk is dit 15 seconden.
  • Voor een level 2 spreuk is dit 20 seconden.
  • Voor een level 3 spreuk is dit 30 seconden.

Met sommige vaardigheden is het mogelijk om spreuken sneller te kunnen casten.