Wat is Irrealis?

Irrealis is een LARP, dit staat voor Life Action Role Play. Irrealis is een fantasy setting, die voorkomt uit de twee voorgaande settingen Kiraldae en Aragnes. Op onze wereld bestaan er veel andere rassen dan mensen. Sterker nog er bestaan amper mensen in onze setting. Als je in het spel een mens tegenkomt, is dat vergelijkbaar met het tegenkomen van een alien in de echte wereld. Wij hebben momenteel vier speelbare rassen:

* Vesanen (wezens die gericht zijn om met wetenschap hun persoonlijk levensraadsel op te lossen)
* Kobolden (wezens die zo veel moeite doen om in hun korte leven iets uit te vinden, dat ze  zichzelf vaak opblazen)
* Calagh-Eir (wezens die zich richten op de balans in de natuur, ze wonen in stammen)
* Jati (wezens die een standensysteem volgen en erg gericht zijn op politiek).
 De rassen zijn zo geschreven dat spelers makkelijk diepgang kunnen geven aan hun eigen karakter. Op de website kun je meer vinden over onze rassen. Hoewel onze setting een gesloten setting is, is er in overleg veel mogelijk.

Op Irrealis zul je geen grote onverslaanbare evil bad guy tegenkomen als grote plotlijn voor het evenement. Het is zeker niet de bedoeling dat de spelers elk evenement de wereld moeten redden van de ondergang. We willen ons meer richten op kleiner plot, maar dit wil niet zeggen dat spelers geen invloed kunnen hebben op de wereld. Wanneer je voorkeuren hebt voor je persoonlijke spel, kun je dit aangeven bij de spelleiding, want we vinden het heel belangrijk dat onze deelnemers het naar hun zin hebben.

Binnen onze setting is er extra aandacht voor magie en ambachten. Zo kan iedere speler rituelen doen of naar goden bidden, zelfs spelers die hier geen magische vaardigheden voor hebben. Magiërs werken niet zoals op andere settings met maar een paar mana per dag, maar in onze setting zijn er cooldowns op je spreuken.
Voor crafters hebben wij twee specifieke crafting SL. Ook hebben we allerlei leuke plantjes en beestjes die je kan ontdekken in onze wereld, zoals de cato. Wij hebben in onze setting heel veel verschillende ambachten, waarmee we de creativiteit van onze spelers willen stimuleren. Zo kan je experimenteren binnen elke ambacht en is er veel vrijheid in hoe spelers hun ambacht uitspelen.

Spelers kunnen in het spel extra vaardigheden bijleren door hier spel van te maken. Wij geven geen EXP per evenement, zoals de meeste settingen. Je karakter kan vaardigheden leren door hiermee spel te maken.

OC informatie:
Wij proberen een zo goed mogelijke prijs-kwaliteit verhouding te geven voor ons evenement. Voor je geld krijg je, naast een leuk weekend, ook een binnenslaapplaats, lekker eten, snacks en drinken. Je krijgt op ons evenement een avondmaaltijd op vrijdag en zaterdag en ontbijt en lunch op de zaterdag en zondag en elke dag een nachtsnack.

Op Irrealis is het mogelijk om de energie van de wereld te manipuleren om de wereld te veranderen. De belangrijkste manieren waarop dit gebeurd is door middel van spreuken en rituelen.

 

Introductie Magie:

In onze setting zijn er cooldowns op je spreuken. Dit betekent dat wanneer je een spreuk cast, je een specifieke tijd moet wachten totdat je diezelfde spreuk weer opnieuw kan doen. Er bestaan manieren om deze cooldowns te verkorten. Zo kunnen magiërs hun mana gebruiken om een cooldown van een spreuk weg te halen. Het weghalen van een cooldown van een spreuk kost 1 mana per het level van de spreuk.

De cooldown van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Een level 1 spreuk heeft een cooldown van 10 minuten
  • Een level 2 spreuk heeft een cooldown van 30 minuten
  • Een level 3 spreuk heeft een cooldown van 2 uur

Het kost tijd om een spreuk te casten. Deze casting time moet je uitspelen. Je mag zelf kiezen hoe je dit wilt doen, zolang het maar duidelijk is dat je aan het casten bent. Of je nou chant, een incantatie opleest, bewegingen maakt of mediteert maakt niet uit, zolang je maar consistent bent in het uitspelen van je casting time.

De casting time van een spreuk wordt bepaald door het level van de spreuk:

  • Voor een level 1 spreuk is dit 15 seconden.
  • Voor een level 2 spreuk is dit 20 seconden.
  • Voor een level 3 spreuk is dit 30 seconden.

Met sommige vaardigheden is het mogelijk om spreuken sneller te kunnen casten.

 

Wat zijn rituelen?

Rituelen zijn een manier om energie te focussen en naar je toe te trekken. Het doel van een ritueel is om wat normaal als onmogelijk gezien wordt voor elkaar proberen te krijgen. Dit kan door het aanroepen van elementen, goden of de energiestromen die zich in de wereld bevinden. Iedereen kan bij Irrealis rituelen doen, maar sommige personen hebben een grotere affiniteit met magie en het hanteren van energie, zoals magiërs, priesters en sjamanen. Ook personen die speciale training met rituelen hebben - de skill Ritual Casting - kunnen met een groter gemak rituelen leiden, beheersen en beëindigen.

Hoe doe ik een ritueel/ hoe blaas ik mijzelf niet op?

  1. Heb een goed uitgedacht beeld hebt van wat je wil bereiken. Wat wil je dat de energie doet?
  2. Trek een rituele cirkel. Dit is een afgebakend/afgesloten gebied.
  3. Kies een krachtbron. Waar haal je je energie vandaan?
  4. Kies een focus. Hoe zorg je dat de energie doet, wat jij wil dat het doet? Welke richting geef jij de energie?
  5. Vergeet niet het ritueel te sluiten, nadat je klaar bent met je ritueel.

Om een ritueel te doen moet je je eigen energie tonen door een middel van inzet. Andere energiebanen komen op deze inzet af. Je houdt ze vast met een gesloten afgebakend gebied. Met de standvastigheid, een concreet beeld van je doel voor ogen en interactie van de deelnemers buig je de opgesloten energie naar het doel wat je wilt bereiken.

Op Irrealis gelden voor iedereen een aantal basisregels, ongeacht wie je bent. Deze zijn het veilig vechten en het heroïsch vechten/spelen, welke hieronder uitgelegd zijn. Deze algemene regels zorgen ervoor dat we met zijn allen een sfeervol, positief en vooral leuk evenement neer kunnen zetten.

Voor Irrealis geldt uiteraard de Nederlandse Wet. Overtreding van de wet kan leiden tot een permanente ontzegging van alle Irrealis-evenementen, en aangifte bij de politie.

Drugs zijn op Irrealis verboden. Dit omdat we als organisatie waarde hechten aan de veiligheid en de gezondheid van onze deelnemers. Wel mag je zelf meegenomen alcohol nuttigen, maar natuurlijk met zin en verstand. Deelname aan gevechten na het nuttigen van alcohol is verboden.

 

Veilig vechten

De veilig-vechten regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen niet gewond raken tijdens het vechten, of erger uit het spel komen dan dat ze erin kwamen. LARPen is zogezegd wellicht afzien, maar het is niet de bedoeling iemand tot moes te slaan. De regels zijn als volgt:

  • Houd je slagen in. In de wapens zit een harde kern onder al dat zachte schuim. Dit kan alsnog tot lichamelijk letsel leiden. Een slag mag best gevoeld worden, maar het is niet de bedoeling dat deze een week later nog steeds te voelen is.
  • De volgende lichaamsdelen zijn geen locaties en mag ook niet op geslagen worden: het hoofd en het kruis. Als onderdeel van het hoofd geldt ook de nek.
  • Er mag niet bovenhands geslagen worden. Slagen van direct boven naar beneden zijn uit den boze. Deze raken al te makkelijk het hoofd.
  • Er mag niet onderhands geslagen worden. Slagen van direct onder naar boven zijn uit den boze. Deze raken al te makkelijk het kruis (het welbekende “zakhakken”).
  • Steken is verboden. De kern die in de wapens verwerkt is kan er soms uitbarsten en heeft soms scherpe randen. Bovendien, steken met een LARP-wapen voelt nog steeds als een steek met een bezemsteel.
  • Mensen die een rood-wit lint (of andere markering van de spelleiding) dragen, mogen niet aangevallen worden. Dit betekent niet dat ze niet dood kunnen (sta er rustig naast en tik ze rustig af), maar ga niet met ze in gevecht. Zij mogen dit niet om OC-gezondheidsredenen.
  • Fysiek contact is verboden. Je mag niet een persoon of zijn uitrusting vastgrijpen. De enige uitzondering hierop is een vooraf afgesproken gevecht waar beide partijen mee hebben ingestemd.
  • Vechten onder de invloed van alcohol is verboden. Heb je gedronken, houd je dan bij een eventueel gevecht afzijdig.
  • Blijf altijd op je omgeving letten. Er zijn altijd factoren die wij niet in de hand hebben en kunnen controleren, maar die met een beetje oplettendheid kunnen worden voorkomen, zoals kuilen, sloten, wespennesten, enzovoort.

Het niet naleven van de veiligheidsregels kan leiden tot verwijdering van het spelterrein en een ontzegging van toekomstige deelname, permanent of tijdelijk.

Heroïsch vechten en spelen

Heroïsch vechten en spelen betekent dat je uitspeelt wat je doet, alsof je het met echte voorwerpen/wapens doet. Dat houdt in: een zwaard is zwaar, houd daar rekening mee. Hier onder een aantal punten om mooi spel te bevorderen:

  • Zwaarden, pantser, en schilden zijn zwaar. De LARP-varianten zijn vele malen lichter, maar ga ermee om alsof het echte voorwerpen zijn.
  • Speel je verwondingen uit. Een zwaardslag op je arm doet pijn, ook als die arm met pantser bedekt is. Reageer op de slagen en schade die je ontvangt. Het hoeft geen groot theatraal spektakel te worden, maar laat de ander weten dat hij je geraakt heeft en dat je erop ingaat.
  • Uiteindelijk zijn we er met z’n allen om elkaar een leuk weekend te bezorgen. Dat kunnen de spelers ook prima onderling, zonder geforceerde inmenging van de spelleiding. Speel met de andere spelers en geef hen ook iets te doen. Je zult zien dat je eigen spel een behoorlijke boost krijgt, als je andere deelnemers op je schouders zet.

Calls

Calls zijn termen die gebruikt worden om het spel te sturen, of bepaalde effecten bij te geven. Tijdens een gevecht is er een grote kans dat iemand je een klap geeft en 'Strike' roept, of een magiër op je spreuk op je cast. Zorg er daarom voor dat je een idee hebt van de calls die in het spel geroepen kunnen worden. Deze zijn in het regelsysteem te vinden, maar ook in de 'Lijst met handige calls'.

 

Inschrijven voor onze evenmenten doe je door het inschrijfformulier op de website in te vullen. heb je vragen? Stuur vooral een mailtje naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vergeet ook niet te betalen, totdat je betaald hebt is je inschrijving niet defintief!

Betalen kan door het verschuldigde bedrag over te maken naar : Stichting Irrealis  NL 43 INGB 0007 9847 71, onder vermelding van Irrealis 7 + je oc naam + speler of figurant.

Na inschrijving kan je je ingevulde Character sheet (hier te vinden) en je achtergrond mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wil je setting of ras specifieke dingen in je achtergrond verwerken, maar weet je niet wat voor dingen dat zouden kunnen zijn? We hebben een formulier gemaakt met vragen om je daarbij te helpen. Deze vind je hier. Met vragen, opmerkingen of voorstellen kan je ons altijd een berichtje sturen op Facebook, of mail ons op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..





Subcategorieën