Op Irrealis gelden voor iedereen een aantal basisregels, ongeacht wie je bent. Deze zijn het veilig vechten en het heroïsch vechten/spelen, welke hieronder uitgelegd zijn. Deze algemene regels zorgen ervoor dat we met zijn allen een sfeervol, positief en vooral leuk evenement neer kunnen zetten.

Voor Irrealis geldt uiteraard de Nederlandse Wet. Overtreding van de wet kan leiden tot een permanente ontzegging van alle Irrealis-evenementen, en aangifte bij de politie.

Drugs zijn op Irrealis verboden. Dit omdat we als organisatie waarde hechten aan de veiligheid en de gezondheid van onze deelnemers. Wel mag je zelf meegenomen alcohol nuttigen, maar natuurlijk met zin en verstand. Deelname aan gevechten na het nuttigen van alcohol is verboden.

 

Veilig vechten

De veilig-vechten regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen niet gewond raken tijdens het vechten, of erger uit het spel komen dan dat ze erin kwamen. LARPen is zogezegd wellicht afzien, maar het is niet de bedoeling iemand tot moes te slaan. De regels zijn als volgt:

  • Houd je slagen in. In de wapens zit een harde kern onder al dat zachte schuim. Dit kan alsnog tot lichamelijk letsel leiden. Een slag mag best gevoeld worden, maar het is niet de bedoeling dat deze een week later nog steeds te voelen is.
  • De volgende lichaamsdelen zijn geen locaties en mag ook niet op geslagen worden: het hoofd en het kruis. Als onderdeel van het hoofd geldt ook de nek.
  • Er mag niet bovenhands geslagen worden. Slagen van direct boven naar beneden zijn uit den boze. Deze raken al te makkelijk het hoofd.
  • Er mag niet onderhands geslagen worden. Slagen van direct onder naar boven zijn uit den boze. Deze raken al te makkelijk het kruis (het welbekende “zakhakken”).
  • Steken is verboden. De kern die in de wapens verwerkt is kan er soms uitbarsten en heeft soms scherpe randen. Bovendien, steken met een LARP-wapen voelt nog steeds als een steek met een bezemsteel.
  • Mensen die een rood-wit lint (of andere markering van de spelleiding) dragen, mogen niet aangevallen worden. Dit betekent niet dat ze niet dood kunnen (sta er rustig naast en tik ze rustig af), maar ga niet met ze in gevecht. Zij mogen dit niet om OC-gezondheidsredenen.
  • Fysiek contact is verboden. Je mag niet een persoon of zijn uitrusting vastgrijpen. De enige uitzondering hierop is een vooraf afgesproken gevecht waar beide partijen mee hebben ingestemd.
  • Vechten onder de invloed van alcohol is verboden. Heb je gedronken, houd je dan bij een eventueel gevecht afzijdig.
  • Blijf altijd op je omgeving letten. Er zijn altijd factoren die wij niet in de hand hebben en kunnen controleren, maar die met een beetje oplettendheid kunnen worden voorkomen, zoals kuilen, sloten, wespennesten, enzovoort.

Het niet naleven van de veiligheidsregels kan leiden tot verwijdering van het spelterrein en een ontzegging van toekomstige deelname, permanent of tijdelijk.

Heroïsch vechten en spelen

Heroïsch vechten en spelen betekent dat je uitspeelt wat je doet, alsof je het met echte voorwerpen/wapens doet. Dat houdt in: een zwaard is zwaar, houd daar rekening mee. Hier onder een aantal punten om mooi spel te bevorderen:

  • Zwaarden, pantser, en schilden zijn zwaar. De LARP-varianten zijn vele malen lichter, maar ga ermee om alsof het echte voorwerpen zijn.
  • Speel je verwondingen uit. Een zwaardslag op je arm doet pijn, ook als die arm met pantser bedekt is. Reageer op de slagen en schade die je ontvangt. Het hoeft geen groot theatraal spektakel te worden, maar laat de ander weten dat hij je geraakt heeft en dat je erop ingaat.
  • Uiteindelijk zijn we er met z’n allen om elkaar een leuk weekend te bezorgen. Dat kunnen de spelers ook prima onderling, zonder geforceerde inmenging van de spelleiding. Speel met de andere spelers en geef hen ook iets te doen. Je zult zien dat je eigen spel een behoorlijke boost krijgt, als je andere deelnemers op je schouders zet.

Calls

Calls zijn termen die gebruikt worden om het spel te sturen, of bepaalde effecten bij te geven. Tijdens een gevecht is er een grote kans dat iemand je een klap geeft en 'Strike' roept, of een magiër op je spreuk op je cast. Zorg er daarom voor dat je een idee hebt van de calls die in het spel geroepen kunnen worden. Deze zijn in het regelsysteem te vinden, maar ook in de 'Lijst met handige calls'.